Data publikacji: 15 kwietnia 2025

School of Form x Good Wood. Kreatywne zabawki dla dzieci

Autor(ka) artykułu: Magdalena Miszewska

Współpraca z otoczeniem
Anita Basińska
Marta Rowińska
Nasze projekty

Czy klasyczny drewniany bujak może stać się łódką odkrywcy, przytulną bazą albo wygodnym leżakiem? W dziecięcej wyobraźni wszystko jest możliwe! A dzięki współpracy studentów i studentek School of Form z marką Good Wood każdy z tych pomysłów może stać się rzeczywistością.

Prototyp projektu bujaka zrealizowany podczas wspólnych zajęć School of Form i Good Wood

Inspiracja

Good Wood od lat produkuje bujaki wspierające rozwój dzieci zgodnie z pedagogiką Montessori – opartą na przekonaniu, że każde dziecko powinno poznawać świat na swój sposób. Produkty marki dostosowują się do potrzeb małych odkrywców i rosną wraz z nimi, pełniąc co raz to nowe funkcje. Z kołyski w prosty sposób przeistaczają się w drabinkę do wspinaczki, stelaż edukacyjny lub stolik, a każdy dodatkowy element otwiera kolejne możliwości zabawy.

Zadanie

Jak nadać bujakowi zupełnie nowy charakter? To pytanie zadawali sobie studenci i studentki School of Form, projektując akcesoria z tkanin, sklejki i innych łatwo dostępnych materiałów. Ich zadaniem było stworzenie zestawów akcesoriów, które pozwolą na co najmniej trzy różne scenariusze zabawy.

Realizacja

Studenci i studentki pracowali w dwu- i trzyosobowych grupach. Podczas sześciu spotkań zgłębiali tajniki projektowania dla dzieci oraz konsultowali swoje pomysły z wykładowczyniami i właścicielką marki Good Wood. Prototypy akcesoriów testowali przyszli użytkownicy zabawek — to właśnie ich reakcje były dla twórców najważniejsze.

Nieodłącznym elementem procesu projektowego były badania, a wnioski pozwoliły stworzyć produkty dobrze odpowiadające potrzebom najmłodszych. Studenci obserwowali dzieci w różnych miejscach i kontekstach (na placach zabaw, w miejscach publicznych, w komunikacji miejskiej, a także w domach), prowadzili wywiady z dziećmi lub ich rodzicami, ale też rozmawiali między sobą na temat własnego dzieciństwa. Poza tym czytali i analizowali zebrane dane w oparciu o książkę „Recepty starego doktora. Wypisy z dzieł Janusza Korczaka”. W efekcie stworzyli mapę potrzeb dzieci, a ich odpowiedzią są projekty rozwijające wyobraźnię i kreatywność, pozwalające na niezależność, eksperymentowanie i odkrywanie oraz stymulujące różne zmysły.

Anita Basińska
Pełnomocniczka dziekana ds. praktyk

Rezultat

Efektem współpracy są pełnowymiarowe prototypy akcesoriów wraz systemem mocowania, które pozwalają zaaranżować bujak na trzy różne sposoby. Studenci i studentki przygotowali również prezentacje zawierające rysunki koncepcyjne, opisy projektów i zdjęciami gotowych realizacji.

Jest to nasza druga współpraca z marką Good Wood i prawdopodobnie nie ostatnia. Dobrze rozumiemy się z jej właścicielką, Magdą Godziszko. Wiemy też, że bardzo docenia pomysły studentów, które nie zawsze są precyzyjną odpowiedzią na zadany temat, ale każdorazowo wnoszą do niego coś nowego i nieoczekiwanego. Podczas procesu projektowego świetnie sprawdziły się nasze wspólne spotkania. Studenci dostawali od pani Magdy bardzo konkretne komentarze – na temat technologii, procesu tworzenia, wdrażania pomysłów, sprzedaży i marketingu – ale też dużą dawkę dobrej energii koniecznej do rozwijania projektów. Bardzo ważne było też testowanie prototypów i współpraca z dziećmi. Dzięki niej można było poznać reakcje małych użytkowników na proponowane obiekty i szybko sprawdzić, czy i jak działają.

Marta Rowińska
projektantka

Współpraca School of Form i marki Good Wood pokazuje, że dobrze zaprojektowane przedmioty mogą stymulować kreatywność dzieci i rosnąć razem z nimi. W dziecięcym designie ważna jest nie tylko estetyka i funkcjonalność, ale przede wszystkim możliwość rozwijania wyobraźni i swobodnej, nieskrępowanej zabawy. Bo najlepsze zabawki to te, które zamiast gotowych scenariuszy dają maluchom przestrzeń do tworzenia własnych.

Zobacz, jak powstawały akcesoria do bujaków

Zespół dydaktyczny