Kuźnia fantazji

  • projektant: Arda Arikan, Ekin Tuna Ergut
Good Wood 2025
Bujak jako stół konstrukcyjny; na blacie leżą klocki
Projekt: Kuźnia fantazji (Fantasy Forge) | Autorzy: Arda Arikan, Ekin Tuna Ergut |

Projekt studencki

Kuźnia fantazji (Fantasy Forge)

Preferencje dzieci dotyczące zabawy są bardzo różne. Często odpowiadają ich temperamentowi, grupie rówieśniczej czy też możliwościom środowiskowym. Zabawy te mogą mieć charakter ruchowy (rywalizacyjny lub nie), plastyczny, polegać na odgrywaniu ról lub wykorzystywać zabawki. Każda z tych form angażuje inne umiejętności, takie jak wyobraźnia, komunikacja lub aktywność fizyczna. Dzieci najchętniej wybierają te aktywności, w których czują się kompetentne, choć różnie radzą sobie z wyzwaniami.

Na popularność zabawek wpływają zarówno charyzmatyczni rówieśnicy, jak i cechy samych zabawek, takie jak wyraziste kolory czy elementy interaktywne. W trakcie odgrywania ról dzieci często naśladują ulubione postacie, zawody lub zwierzęta, czasem wykorzystując rekwizyty, które urozmaicają ich zabawę.

Grupa docelowa: dzieci w wieku od 3 do 6 lat.

Charakterystyka dzieci w tej grupie wiekowej:

  • Rozwój motoryczny: dzieci w tym wieku rozwijają podstawowe umiejętności motoryczne, w tym równowagę, koordynację oraz precyzję ruchów;
  • Rozwój poznawczy: w tym wieku u dzieci zaczyna kształtować się umiejętność rozwiązywania problemów. Rozwija się u nich myślenie wyobrażeniowe, a także początki logicznego rozumowania, ale przedszkolaki nadal opierają się na konkretnych doświadczeniach;
  • Rozwój społeczny i emocjonalny: dzieci zaczynają odczuwać empatię, nawiązują przyjaźnie, wyraźniej okazują emocje i zaczynają rozumieć zasady społeczne;
  • Rozwój językowy: umiejętności językowe przedszkolaków zaczynają gwałtownie się rozwijać. Dzieci poszerzają zadób słów, budują bardzie złożone zdania, a także rozwijają umiejętności konwersacyjne i zdolność opowiadania historii.

Zabawka wspiera rozwój:

  • kreatywności i umiejętności konstrukcyjnych – możliwość budowania i projektowania wzmacnia umiejętność rozwiązywania problemów oraz tworzenia własnych, fantastycznych światów;
  • umiejętności uczenia się – zabawki i otwory zaprojektowane z myślą o rozwijaniu koordynacji wzrokowo-ruchową pomagają dzieciom uczyć się poprzez zabawę;
  • funkcji motorycznych – manipulowanie drobnymi elementami wzmacnia palce. Czynności takie jak wkładanie i wyjmowanie przedmiotów z otworów wspomagają rozwój kontroli motorycznej.

Autorzy projektu

Akcesoria do bujaka zostały zaprojektowane przez Ardę Arikan i Ekina Tunę Ergut, studentów specjalności Product Design.

Przedmioty powstały w ramach współpracy School of Form i marki Good Wood.