Zestaw odkrywcy

  • projektant: Karolina Błońska, Adrianna Chmielewska
Good Wood 2025
Bujak z akcesoriami zmieniającymi go w bazę; w bujaku chowa się małe dziecko
Projekt: Zestaw odkrywcy | Autorki: Karolina Błońska, Adrianna Chmielewska |

Myśl przewodnia

{cytat Jesteśmy bardziej doświadczeńsi od dzieci, wiemy bardzo wiele, czego dzieci nie wiedzą, ale co myślą i czują, one lepiej od nas wiedzą.|Janusz Korczak

lekarz, pedagog, prekursor działań na rzecz praw dziecka}

Projekt studencki

Zestaw odkrywcy

Grupa docelowa: dzieci w wieku 3–6 lat

Każde dziecko rozwija się wyjątkowo. Chociaż istnieją pewne normy, które pozwalają śledzić postępy dziecka, należy o pamiętać, że rozwój to proces. Zachodzi jednak dość szybko – trzylatek bardzo różni się od sześciolatka.

Dzieci w tej grupie wiekowej są jak gąbki – mogą wchłonąć ogromną ilość wiedzy i informacji. Uczą się poprzez doświadczenie i zabawę. Są bardzo kreatywne, bystre i wolne od uprzedzeń. Są w stanie stworzyć niewyobrażalną rzeczywistość. Dążą do celu, gdy nie mają żadnych ograniczeń!

Zestaw odkrywcy wspiera:

  1. rozwój społeczno-emocjonalny:
    • rozwija kreatywność;
    • pozwala na odgrywanie ról i samodzielną zabawę;
    • pomaga w nauce samoregulacji.
  2. integrację sensoryczną:
    • dostarcza różnorodnych bodźców.
  3. sprawność motoryczną:
    • wspomaga rozwój motoryki dużej i małej;
    • uczy świadomości własnego ciała.
  4. rozwój zdolności poznawczych:
    • ćwiczy orientację przestrzenną;
    • ułatwia naukę rozwiązywania konfliktów.

Możliwe scenariusze zabawy

Dodatkowa ściana może zmienić bujak w kryjówkę, sekretny pokój, norę, teatr lalek, tajne przejście lub mapę sekretnej krainy.

Dodatkowy poziom pozwala na transformację bujaka w łódź, kajak, sanie, konia, pojazd, namiot lub fort.

Dodatkowa zasłona pozwala stworzyć jaskinię, dżunglę, podwodny świat lub zarośla.

Elementy składowe projektu

Hamak:

  • trzy różne rodzaje wypełnień: pestki wiśni, supełki z tkaniny, skrawki materiałów;
  • mocowany do huśtawki za pomocą liny;
  • wykonany z mieszanki bawełny i lnu;
  • trzy otwory w różnych rozmiarach.

„Makarony”:

  • wypełnienie ze skrawków materiału;
  • wykonane z mieszanki bawełny i lnu;
  • dwa otwory w szerszym makaronie, jeden otwór w węższym.

Autorki projektu

Akcesoria do bujaka zostały zaprojektowane przez Karolinę Błońską i Adriannę Chmielewską, studentki specjalności Product Design.

Przedmioty powstały w ramach współpracy School of Form i marki Good Wood.