Data publikacji: 11 grudnia 2023
Warsztaty mistrzowskie
Autor(ka) artykułu: Magdalena Szczuka
W obecnym roku akademickim 2023/2024 studenci i studentki School of Form mają wyjątkową szansę wzięcia udziału w warsztatach mistrzowskich, które są nieodłączną częścią programu studiów i są obowiązkowe dla wszystkich, którzy ukończyli drugi rok nauki. Warsztaty są prowadzone indywidualnie dla studentów i studentek stacjonarnych, niestacjonarnych oraz anglojęzycznych.

Warsztaty mistrzowskie z Bartoszem Brylewskim
Glina – od osadu geologicznego do ceramiki
Uczestnicy i uczestniczki stanęli przed wyzwaniem pracy z podstawowym materiałem rzemieślniczym – gliną, pozyskaną z jej naturalnego źródła. Poprzez samodzielne zebranie i przygotowanie materiału do pracy, odkryli praktyczne umiejętności związane z obróbką tego materiału oraz mieli okazję przyjrzeć się procesom oraz surowcom, z których wytwarzane są codzienne przedmioty użytkowe. Zdobyli wiedzę na temat procesu tworzenia ceramiki, począwszy od chwili, gdy materiał znajduje się jeszcze w ziemi, przygotowali próbki różnych rodzajów gliny oraz dowiedzieli się o ich geologicznym pochodzeniu. Program warsztatów obejmował również plener, który łączył się z aktywnością zbierania gliny, oraz wizytę w instytucji naukowej, takiej jak Muzeum Ziemi, Muzeum Etnograficzne lub Archeologiczne, w celu pogłębienia badań.
Zadaniem projektowym było stworzenie próbek materiałowych oraz koncepcji obiektów użytkowych, inspirowanych zarówno tradycyjnymi, jak i nowoczesnymi technikami. Ponadto uczestnicy i uczestniczki warsztatów musieli wykorzystać ekologiczny potencjał niskowypałowej ceramiki (earthenware) w projektowaniu obiektu odpowiadającego na współczesne potrzeby.

Warsztaty mistrzowskie z Łucją Cieślar
Rogożyna – warsztat materiałoznawczo-eksperymentalny
Po zakończeniu warsztatów każdy z uczestników i uczestniczek zdobył nie tylko wiedzę, ale także podstawowe umiejętności niezbędne do pracy z rogożyną – naturalnym materiałem plecionkarskim pochodzącym z pałki wodnej Typha latifolia. Poprzez samodzielną pracę z tym surowcem, studenci i studentki poznali jego pełen potencjał i zdobyli także wiedzę na temat współczesnej kondycji oraz aspektów społecznych związanych z rzemiosłem plecionkarskim.
W ramach zaliczenia uczestnicy i uczestniczki musieli przedstawić koncepcję dalszej pracy projektowej z rogożyną, uwzględniając zagadnienia i problemy społeczne omawiane na zajęciach.

Warsztaty mistrzowskie z Barbarą Niewiadomską
Ilustracja Prasowa – Ilustracje do Reportaży Społecznych i Psychologicznych
Podczas tych warsztatów studenci i studentki skupili się na projektowaniu ilustracji prasowej. Na zajęciach ćwiczyli techniki wyodrębniania istotnych treści z obszernych wywiadów i artykułów, aby wykorzystać je potem do stworzenia ilustracji. Nauczyli się także tworzenia szkiców zgodnych z wymaganiami redakcji oraz efektywnego prezentowania swoich koncepcji. Kryteria zaliczenia obejmowały stworzenie ilustracji w dowolnej technice, która nie tylko spełnia wymogi merytoryczne, ale również jest estetycznie zgodna z oczekiwaniami dotyczącymi ilustracji okładkowej w tygodniku „DUŻY FORMAT”. Wybrane przez redakcję tygodnika ilustracje, zostaną opublikowane na stronie internetowej wyborcza.pl.
Warsztaty mistrzowskie z Moniką Jakubiak
Spodnie. Dwie nogawki czy spódnica. Dlaczego spodnie na nogach?
Celem warsztatów było zachęcenie uczestniczących w nich osób do praktycznej pracy nad prototypami i modelami 3D z tkanin, korzystając z narzędzi krawieckich. Warsztaty promowały badania poza ekranem komputera i telefonu, czerpanie inspiracji z wystaw folklorystycznych oraz integrowanie odkryć historycznych, geopolitycznych, środowiskowych i kulturowych w procesie projektowym.
Podczas zajęć grupowych studenci i studentki mieli za zadanie stworzyć mini studio oraz rozwinąć swoje projekty, bazując na wstępnym briefie. Nauczyli się selekcji zebranych badań, rysunków i modeli oraz przekonali się, jak istotne są rezultaty badań w procesie tworzenia (R&D development). Dodatkowo nauczyli się prowadzenia i uczestnictwa w dyskusji, a także wyrażania swojej opinii w dużej grupie. Na koniec warsztatów uczestnicy i uczestniczki bronili swojego produktu końcowego podczas prezentacji zaliczeniowej.

Warsztaty mistrzowskie z Volhą Bandarenką i Piotrem Jędruszczakiem
AI w praktycznym zastosowaniu
Celem kursu było wprowadzenie uczestników i uczestniczek w obszar oprogramowania opartego na sztucznej inteligencji (AI) oraz rozwinięcie umiejętności wykorzystania AI w dziedzinie designu. Zadanie na zaliczenie polegało na samodzielnym zaprojektowaniu i realizacji projektu, który wymagał kreatywnego myślenia i zrozumienia technik AI w projektowaniu.Warsztaty mistrzowskie z Natalią Wielebską i Renatą Maj
Traffic Design
Podczas tygodniowych warsztatów z elementami produkcji, studenci i studentki mieli okazję przyjrzeć się procesowi wprowadzania sztuki, designu i grafiki do przestrzeni publicznej. Uczestnicy i uczestniczki sami projektowali różne elementy dla wybranych budynków, takie jak oznaczenia (szyldy i informacje adresowe), kolorystyka oraz detale architektoniczne (np. bramy i lampki). Zapoznali się z tradycyjnymi i nowoczesnymi materiałami oraz możliwościami ich kreatywnego wykorzystania, a także poznali cały proces tworzenia: od koncepcji do produkcji, uwzględniając elementy takie jak brief, współpraca z wykonawcami oraz specyfika tworzenia w mieście. Omawiane były także kwestie odpowiedzialnego projektowania, uwzględniając użytkowników, decydentów w przestrzeni publicznej oraz strategie zamykania i promocji projektów.Warsztaty mistrzowskie z Simoną De Iacobis i Małgorzatą Kuciewicz
Amplifikacja natury
Głównym przesłaniem warsztatów było zmienienie perspektywy, abyśmy przestali postrzegać siebie jako jednostkę oddzielną od natury, a architekturę jako coś, co dodatkowo nas od niej izoluje. Architektura stanowiła integralną część ekosystemu, wpływając na zdrowie i różnorodność miast. Jej analiza pozwalała nam zrozumieć, co przekazuje nam wszechświat, patrząc na jej materialność i procesy geologiczne. Warsztaty skupiały się na aktywnej obserwacji, eksperymentowaniu i całym procesie projektowania, a nie tylko na końcowych obiektach. Uczestnicy i uczestniczki uczyli się pracy z żywą materią i elementami naturalnymi.Warsztaty mistrzowskie ze Stefanią Włostowską
Poszukiwanie formy w anatomii ciała
Celem zajęć jest zaprojektowanie prostego okrycia wierzchniego przy użyciu papieru z gazet do stworzenia własnego wykroju. Uczestnicy i uczestniczki będą pracować bez używania linijek, miarek czy dokładnych wymiarów, skupiając się na zmysłach dotyku i wzroku. Zadaniem jest udrapowanie gazety, tworząc okrycie wierzchnie z zakładkami, szwami, panelami czy kieszeniami, zainspirowane anatomią ciała. Następnie, wspólnie z pomocą innych, dostosują wykrój na miarę i przeniosą go na wybrany materiał, może to być coś lejącego lub sztywnego, w zależności od koncepcji projektu. Dla tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z szyciem, proponowane są proste i bezszwowe formy, takie jak kimono lub narzutka.Warsztaty mistrzowskie z Patrykiem Mogilnickim
Książka po okładce
Zajęcia będą skupiały się nad rolą okładek książek, zastanawiając się, czy mogą one przyciągać czytelników, czy wręcz przeciwnie. Przeanalizujemy, czy okładka oddaje treść książki i czy projektanci zaznajomili się z jej zawartością. Uczestnicy i uczestniczki będą mieli okazję do przedyskutowania, czy podejście projektantów uwzględnia preferencje czytelników, czy też jest skierowane jedynie na efekt marketingowy. W ramach warsztatu studenci i studentki sami projektują okładkę wybranej książki, omawiając szkice i koncepcje oraz dobierając odpowiednie elementy, takie jak ilustracje, kolorystyka czy typografia, aby najlepiej oddać charakter literatury.Warsztaty mistrzowskie z Pauliną Matusiak
Plakat teatralny – obraz i typografia
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów i studentki w proces tworzenia plakatu, łączącego elementy obrazu (fotografii/ilustracji/kolażu) i typografii. Uczestnicy i uczestniczki warsztatów będą pracować nad koncepcją obrazu, jego stylem, organizacją sesji zdjęciowej oraz projektowaniem typografii. Zaliczenie obejmuje prezentację pełnego procesu projektowego w formie cyfrowej, zawierającą szkice, dokumentację sesji zdjęciowej, próby typografii oraz ostateczny projekt plakatu. Dodatkowo, podczas zaliczenia zostaną także przedstawione fizyczne wydruki plakatów.Warsztaty mistrzowskie z Igą Węglińską i Izą Rutkowską
Future-centered design: What if?
Warsztaty dotyczą przyszłości człowieka za 20-30 lat (w latach 2040–2050), z uwzględnieniem zmian społecznych, klimatycznych, politycznych i technologicznych. Uczestnicy będą tworzyć scenariusze na temat przyszłości i tego, co nas czeka za najbliższych kilkadziesiąt lat. Efektem będzie grupowe opracowanie projektu skierowanego dla mieszkańca naszej planety w 2050 r.Warsztaty mistrzowskie z Marcinem Nowickim
Lost in Translation
Warsztaty z komunikacji wizualnej skupią się na roli projektanta jako tłumacza pomiędzy różnymi podmiotami - ludźmi, sztuczną inteligencją i zwierzętami. Program obejmuje wprowadzenie do komunikacji wizualnej, zrozumienie roli projektowania jako procesu tłumaczenia treści na język wizualny oraz badanie różnorodności odbiorców. Uczestnicy i uczestniczki będą praktykować przekładanie cyfrowych projektów na formy analogowe, projektowanie komunikacji uwzględniającej różnorodne grupy odbiorców oraz zastosowanie sztucznej inteligencji w komunikacji wizualnej.Warsztaty mistrzowskie z Martyną Golik
Patchwork & Quilting
Warsztaty koncentrują się na teoretycznym i praktycznym opanowaniu technik patchworku i quiltingu, które obejmują łączenie kawałków tkanin i warstw materiałów w celu stworzenia trójwymiarowej kompozycji. Celem warsztatu jest zaplanowanie i wykonanie autorskiego quiltu lub patchworku, wykorzystując skrawki i resztki tkanin. Każdy stworzony obiekt powinien mieć konkretne zastosowanie i odnosić się do określonego obszaru projektowego, takiego jak moda czy wnętrza.Warsztaty mistrzowskie z Katarzyną Schmidt-Przewoźną
Barwienie naturalne
Warsztaty koncentrują się na procesie naturalnego barwienia przy użyciu barwników pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Uczestnicy poznają różne surowce, techniki historycznego zdobienia tkanin oraz możliwości ich zastosowania w projektowaniu tkanin artystycznych. Poprzez praktyczne ćwiczenia, grupy wykonają próbki barwionych tkanin, eksperymentując z różnymi metodami i barwnikami.