Data publikacji: 11 grudnia 2023
Warsztaty mistrzowskie
Autor(ka) artykułu: Magdalena Szczuka
W obecnym roku akademickim 2023/2024 studenci i studentki School of Form mają wyjątkową szansę wzięcia udziału w warsztatach mistrzowskich, które są nieodłączną częścią programu studiów i są obowiązkowe dla wszystkich, którzy ukończyli drugi rok nauki. Warsztaty są prowadzone indywidualnie dla studentów i studentek stacjonarnych, niestacjonarnych oraz anglojęzycznych.
Warsztaty mistrzowskie z Bartoszem Brylewskim
Glina – od osadu geologicznego do ceramiki
Uczestnicy i uczestniczki stanęli przed wyzwaniem pracy z podstawowym materiałem rzemieślniczym – gliną, pozyskaną z jej naturalnego źródła. Poprzez samodzielne zebranie i przygotowanie materiału do pracy, odkryli praktyczne umiejętności związane z obróbką tego materiału oraz mieli okazję przyjrzeć się procesom oraz surowcom, z których wytwarzane są codzienne przedmioty użytkowe. Zdobyli wiedzę na temat procesu tworzenia ceramiki, począwszy od chwili, gdy materiał znajduje się jeszcze w ziemi, przygotowali próbki różnych rodzajów gliny oraz dowiedzieli się o ich geologicznym pochodzeniu. Program warsztatów obejmował również plener, który łączył się z aktywnością zbierania gliny, oraz wizytę w instytucji naukowej, takiej jak Muzeum Ziemi, Muzeum Etnograficzne lub Archeologiczne, w celu pogłębienia badań.
Zadaniem projektowym było stworzenie próbek materiałowych oraz koncepcji obiektów użytkowych, inspirowanych zarówno tradycyjnymi, jak i nowoczesnymi technikami. Ponadto uczestnicy i uczestniczki warsztatów musieli wykorzystać ekologiczny potencjał niskowypałowej ceramiki (earthenware) w projektowaniu obiektu odpowiadającego na współczesne potrzeby.
Warsztaty mistrzowskie z Łucją Cieślar
Rogożyna – warsztat materiałoznawczo-eksperymentalny
Po zakończeniu warsztatów każdy z uczestników i uczestniczek zdobył nie tylko wiedzę, ale także podstawowe umiejętności niezbędne do pracy z rogożyną – naturalnym materiałem plecionkarskim pochodzącym z pałki wodnej Typha latifolia. Poprzez samodzielną pracę z tym surowcem, studenci i studentki poznali jego pełen potencjał i zdobyli także wiedzę na temat współczesnej kondycji oraz aspektów społecznych związanych z rzemiosłem plecionkarskim.
W ramach zaliczenia uczestnicy i uczestniczki musieli przedstawić koncepcję dalszej pracy projektowej z rogożyną, uwzględniając zagadnienia i problemy społeczne omawiane na zajęciach.
Warsztaty mistrzowskie z Barbarą Niewiadomską
Ilustracja Prasowa – Ilustracje do Reportaży Społecznych i Psychologicznych
Podczas tych warsztatów studenci i studentki skupili się na projektowaniu ilustracji prasowej. Na zajęciach ćwiczyli techniki wyodrębniania istotnych treści z obszernych wywiadów i artykułów, aby wykorzystać je potem do stworzenia ilustracji. Nauczyli się także tworzenia szkiców zgodnych z wymaganiami redakcji oraz efektywnego prezentowania swoich koncepcji. Kryteria zaliczenia obejmowały stworzenie ilustracji w dowolnej technice, która nie tylko spełnia wymogi merytoryczne, ale również jest estetycznie zgodna z oczekiwaniami dotyczącymi ilustracji okładkowej w tygodniku „DUŻY FORMAT”. Wybrane przez redakcję tygodnika ilustracje, zostaną opublikowane na stronie internetowej wyborcza.pl.Warsztaty mistrzowskie z Moniką Jakubiak
Spodnie. Dwie nogawki czy spódnica. Dlaczego spodnie na nogach?
Celem warsztatów było zachęcenie uczestniczących w nich osób do praktycznej pracy nad prototypami i modelami 3D z tkanin, korzystając z narzędzi krawieckich. Warsztaty promowały badania poza ekranem komputera i telefonu, czerpanie inspiracji z wystaw folklorystycznych oraz integrowanie odkryć historycznych, geopolitycznych, środowiskowych i kulturowych w procesie projektowym.
Podczas zajęć grupowych studenci i studentki mieli za zadanie stworzyć mini studio oraz rozwinąć swoje projekty, bazując na wstępnym briefie. Nauczyli się selekcji zebranych badań, rysunków i modeli oraz przekonali się, jak istotne są rezultaty badań w procesie tworzenia (R&D development). Dodatkowo nauczyli się prowadzenia i uczestnictwa w dyskusji, a także wyrażania swojej opinii w dużej grupie. Na koniec warsztatów uczestnicy i uczestniczki bronili swojego produktu końcowego podczas prezentacji zaliczeniowej.