Poczuj

  • projektant: Oliwia Rybczyńska
  • promotorzy: Joanna Jurga, Henryk Stawicki
  • materiały: Obiekt główny: tech. obróbka CNC, materiał drewno – dębina | Podstawka: tech. odlew ceramiczny – porcelana szkliwiona | Przekładka: tech. obróbka CNC, materiał drewno – dębina | Kulka 1: tech. odlew ceramiczny – porcelana nieszkliwiona | Kulka 2: tech. obróbka CNC + toczenie, materiał drewno – dębina | Kulka 3: tech. toczenie, materiał kamień lawowy | Karty informacyjne: tech. druk + wycinanie ręczne, materiał papier czerpany
Graduation 1/2 (7+8)
Dwie duże drewniane plansze w wypustkami, w których znajdują się kulki oraz jedna mała, ceramiczna plansza.
Projekt: Poczuj | Projektantka: Oliwia Rybczyńska

Projekt dyplomowy

Poczuj

System, który wspiera rozwój zmysłu powonienia i pomaga się zrelaksować. Pobudza kolejno wzrok, dotyk, słuch i węch.

Celem „Poczuj” jest nie tylko pobudzenie zmysłów, ale także zbadanie, jak użytkownik postrzega otaczający go świat przez pryzmat różnych bodźców.

Projekt ma na celu stopniowe pobudzanie kolejnych zmysłów, zaczynając od wzroku, poprzez dotyk, aż do słuchu, by ostatecznie skupić uwagę na zmysłach węchu. Ten właśnie zmysł jest odczuwany jako ostatni ze względu na sposób, w jaki mózg przetwarza informacje. Reakcje węchowe są często opóźnione i pojawiają się dopiero, gdy użytkownik napotka intensywny zapach, który może być postrzegany jako przyjemny lub nieprzyjemny. Warto zaznaczyć, że większość osób nie rozwija pełnej świadomości w zakresie zmysłu węchu. W trakcie każdego oddechu nos absorbuje lotne cząsteczki zapachowe, które nie zawsze są świadomie rozpoznawane przez mózg.

Dzieci uczą się czynności sensorycznych, takich jak czytanie (wzrok), rozpoznawanie kształtów (dotyk), słuchanie (słuch), chodzenie (ruch), smakowanie (smak), ale rzadko kiedy ktoś uczy ich świadomości węchu i opisywania tego, co czują. Zmysł ten jest często pomijany w codziennym funkcjonowaniu człowieka. Projekt skupia się na wartościowaniu każdego z zmysłów, przypominając o wyjątkowości zmysłu węchu. Poprzez interakcję z obiektem, umysł zostaje pobudzony, a użytkownik uczy się coraz więcej, tworząc skojarzenia i nazewnictwo związane z zapachem. Brak dołączonej instrukcji daje swobodę działania, a wskazówki innych użytkowników stają się dodatkową możliwością do wspólnej interakcji.

Dwie duże drewniane plansze w wypustkami, w których znajdują się kulki oraz jedna mała, ceramiczna plansza.
Projekt: Poczuj | Projektantka: Oliwia Rybczyńska

Projektantka

Oliwia Rybczyńska

Specjalność: Industrial Design
Rok ukończenia: 2022

Graduation Show ½(7+8)

Ten artykuł jest częścią kolekcji „Graduation Show ½(7+8)”.

dowiedz się więcej