Data publikacji: 21 marca 2022

Wózek z Fabryki Norblina

Współpraca z otoczeniem
Ewa Klekot
Bartosz Mucha
Nasze projekty
Wózek z Fabryki Norblina

Grupa studentów i studentek trzeciego roku, na zlecenie Grupy Capital Park, właściciela Fabryki Norblina pracowała nad przygotowaniem siedzisk inspirowanych modelem wózka transportowego, który przed laty wykorzystywany był w fabryce. Najciekawsze projekty zostały zrealizowane i wprowadzone w przestrzeń publiczną zrewitalizowanego kompleksu.

Projekt: Ławka metalowa | Projektantki: Dobrawa Orłowska, Anna Brzoza, Oliwia Warchałowska | Fot. Fabryka Norblina
Projekt: Ławka metalowa | Projektantki: Dobrawa Orłowska, Anna Brzoza, Oliwia Warchałowska | Fot. Fabryka Norblina

Projekt Fundacji Fabryki Norblina i School of Form

Ławki na wózkach pofabrycznych

Na terenie zrewitalizowanych XIX wiecznych zakładów Norblin, Bracia Buch i T. Werner, powstał nowy kwartał miasta z biurami, sklepami, restauracjami, butikowym kinem i otwartym muzeum upamiętniającym historię Fabryki – jednego z największych przedsiębiorstw przemysłowych dawnej Polski. W muzeum Fabryki Norblina można obejrzeć między innymi zabytkowe maszyny ustawione we fragmenty ciągów technologicznych. Niektóre z nich to prawdziwe unikaty. Po remoncie, oprócz eksponatów muzealnych, pozostały też inne historyczne obiekty. Właścicielom zależało na znalezieniu dla nich przeznaczenia tak, by zachować jak najwięcej z ducha dawnej fabryki.

Studentom i studentkom III roku Domestic Design zostało powierzone zadanie opracowania koncepcji projektu adaptacji historycznego wózka fabrycznego do funkcji siedziska w rewitalizowanej przestrzeni Fabryki Norblina. Odwiedzili fabrykę w trakcie trwających prac budowlanych i konserwatorskich, poznali jej historię i koncepcję adaptacji przestrzeni do nowych funkcji. Poznali też aktualną charakterystykę społeczną i architektoniczną bezpośredniego otoczenia inwestycji. Potem rozpoczęli pracę z oryginalnym wózkiem, który czasowo stanął na dziedzińcu uczelni. Mogli też skorzystać z jego dokumentacji historyczno-konserwatorskiej.

Praca przebiegała w trzech zespołach, z których każdy przygotował kilka koncepcji adaptacji wózka. W trakcie pracy projekty były konsultowane z przedstawicielami klienta. Studenci i studentki przygotowali szkice, moodboardy, modele w skali, testy ergonomiczne prototypu siedziska i konstrukcji. Z zaproponowanych koncepcji zostały wybrane trzy, po jednej od każdego zespołu. Do nich studenci przygotowali dokumentację techniczną niezbędną do wdrożenia projektu. Projekty ławki zostały wyprodukowane i można je obejrzeć na terenie Fabryki Norblina w Warszawie.